Uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen ja toiminta tilanteissa
Asiakastilanteen kohtaamiseen ja kehittymiseen
vaikuttaa myös osapuolten vireystila, stressi sekä keskittymiskyky.
Vuorovaikutusta voi hankaloittaa ja väkivallan uhkaa voi lisätä asiakkaan
mielenterveys- ja päihdeongelmat (Kettunen 2016.) Asiakkaasta voi tulla
aggressiivinen, mikäli hän kokee, ettei häntä kuunnella tai huomioida, tai
häntä alistetaan tai aliarvioidaan. Myös
sekava tai muistisairas vanhus saattaa käyttäytyä aggressiivisesti, jos hän ei
ymmärrä mitä tapahtuu tai jos hän pelkää, että häntä satutetaan. Harhainen
ihminen voi puolustautua, mikäli kokee että hänelle yritetään tehdä pahaa.
Tällaisessa tilanteessa henkensä edestä puolustautuminen on ymmärrettävää. Myös
aivan tavalliset ihmiset saattavat käyttäytyä uhkaavasti, mikäli kokevat, että
esimerkiksi sairaalan päivystyksen odotusajat venyvät kohtuuttoman pitkiksi
(Lyhty 2018.)
Soldehedin (2018) mukaan on tärkeää, että
uudet työntekijät perehdytetään työhönsä, ja työyhteisössä pohditaan, voiko
uhkaavaan tai aggressiiviseen käytökseen taipuvaisen henkilön luo mennä yksin.
Sosiaali- ja terveysalalla työntekijän kuuluu tarkkailla asiakkaan
käyttäytymistä. Jos työntekijälle tulee tunne, ettei kaikki ole kohdallaan,
tulee silloin valpastua. Äänen nousemiseen, ovien paukutteluun sekä tavaroiden
lentämiseen tulee reagoida. Mitä nopeammin tilanteeseen reagoidaan, sen
helpompi tilanteesta on selvitä kunnialla, ja asiakkaan on helpompi
rauhoittua. (Lyhty 2018.)
Tilanne voi kärjistyä, vaikka asiakastilanteet
olisivat menneet aiemmin rauhallisesti. Tärkeää uhkaavaksi tai väkivaltaiseksi
äityvässä tilanteessa on se, ettei työntekijä provosoidu, ja yrittää pysyä
mahdollisimman rauhallisena. Hyvänä rauhoittajana toimii se, että muistuttaa
itseään omasta ammattiroolistaan: Missä olen, ja mitä olen tekemässä.(Kettunen
2016.) Soldehedin mukaan haastavassa tilanteessa työntekijän toiminta ei voi
olla sattumanvaraista: täytyy tietää miten puhuu, liikkuu tai koskettaa. Se
miten puhuu, vaikuttaa vihastuneeseen ihmiseen enemmän kuin se mitä puhuu.
Haastavassa tilanteessa ei pidä tuomita eikä kyseenalaistaa. Faktat kannattaa
käydä läpi vasta tilanteen jälkeen aggressiivisesti käyttäytyvän henkilön
rauhoituttua. Kuitenkaan tilanteisiin ei ole tarjolla vain yhtä toimintamallia:
joskus auttaa jämäkkyys, joskus täytyy myötäillä. (Lyhty 2018.)
Joskus tilannetta olisi
hyvä pystyä tarkastelemaan asiakkaan roolista: Hän voi kokea, että on täysin
työntekijän vallassa, ja yrittää uhkaavassa tilanteessa saada valtaa ja
arvostusta takaisin itselleen.
Työntekijä voi viestiä empatiaa ja sovitteluhaluaan antamalla periksi
omasta statuksestaan kuuntelemalla kohteliaasti, kysymällä mielipidettä ja
kysymällä jopa asiakkaan apua. Kuitenkin tähänkin on vedettävä rajat, eikä
tarkoituksena ole, että työntekijä luopuu työroolistaan. (Kettunen 2016.)
Kuva: Joonas Väänänen
Haastavan asiakkaan kohtaamisessa voidaan käyttää
apuna ns. Puhejudoa, jossa keskeistä on se, että työntekijä puhuu ja toimii
asiakasta arvostavasti ja hänen itsetuntoaan nostattavasti. Tarkoituksena on
saada asiakas mukaan vuorovaikutukseen. (Kettunen 2016.) Suuttunutta henkilöä
voi yrittää rauhoittaa myös kukinpaso- tekniikalla, eli Kuuntele, Kiitä,
Pahoittele, ja Sovi jotain. Kyseisessä menetelmässä asiakkaan raivoon
suhtaudutaan rauhallisesti ja hänelle viestitään vilpitöntä läsnäoloa.
(Kettunen 2016.)
Soldehedin (2018)
mukaan joskus tilanne voi olla se, ettei puhuminen enää auta, ja apuna pitää
käyttää rajoittamista. Tällöin tilanne tulee hoitaa mahdollisimman
turvallisesti, eikä siitä saa aiheutua kipua. Tilanne ei voi olla alistava tai
nöyryyttävä, ja sen tulee aina olla perusteltu. Rajoitustilanteissa mukana
pitää olla aina vähintään kaksi työntekijää. (Lyhty 2018.)
Väkivalta, ja
uhkatilanteet ovat sekä työturvallisuus- että asiakasturvallisuusriski. Onkin
tärkeää, että työpaikoilla huomioidaan ennakoivat toimenpiteet ja
turvallisuusjärjestelyt. Jo pelkkä väkivallan uhka voi aiheuttaa työntekijöissä
turvattomuuden tunnetta. Väkivallan riskin työpaikalla voi huomioida mm.
Tilajärjestelyillä (hyvä valaistus, perääntymistiet), henkilöstön
kouluttamisella väkivaltatilanteiden kohtaamiseen sekä väkivaltatilanteiden
jälkipuinnin mahdollistamisella(Työturvallisuuskeskus 2018.)
Kuva: Juha Rika
Työssämme kohtaamme aggressiivisesti ja uhkaavasti käyttäytyviä
asiakkaita päivittäin. Vaikka varsinaisia väkivaltatilanteita on tänä päivänä
harvemmin, on väkivallan uhka läsnä koko ajan asiakaskunnan haasteiden vuoksi.
Asiakkaillamme on runsaasti päihde- ja mielenterveysongelmia, ja ne tuovat
mukanaan tietynlaista arvaamattomuutta heidän toimintaansa.
Työnantaja huolehtii
koulutuksesta, ja väkivallan hallinnan ja ennaltaehkäisyn tueksi se on
järjestänyt mm. Avekki- toimintamallin koulutusta, joka järjestetään uusille
työntekijöille mahdollisimman pian työssä aloittamisen jälkeen. Tänä päivänä
Avekki-koulutuksen painopiste on alkanut siirtyä yhä enenevissä määrin
väkivaltatilanteiden ennakointiin ja oman toiminnan arviointiin haastavissa
tilanteissa. Koska asiakasmateriaali on haastavaa, työnantajamme kouluttaa
työntekijöitä myös ART-ohjaajiksi. ART (Aggression replacement training) on
ryhmäharjoitusmenetelmä aggressiivisesti käyttäytyville nuorille, ryhmäkerroilla harjoitellaan vihanhallintaa, sosiaalisia taitoja sekä
moraalista päättelyä. Näiden taitojen avulla asiakkaat oppivat hallitsemaan
omaa käytöstään.
Itsereflektio ja työyhteisön välinen reflektio
on tärkeää väkivaltatilanteita ajatellen. Haastavien tilanteiden jälkipuinnin merkitys on suuri
työssäjaksamisen ja työn kehittämisen kannalta.
Tähän työnantajamme on järjestänyt tueksi myös säännöllisen
työnohjauksen. Keskeistä haastavien
asiakkaiden kohtaamisessa on kohdata heidät ihmisenä, kuunnella ja ymmärtää.
Omaa toimintaa ja työntekoa tulisi osata arvioida ja kehittää, ja sitä kautta
tukea asiakkaan kuntoutumista.
Lähteet:
Kettunen, I (2016) Keinoja toimia
aggressiivisen asiakkaan kanssa , Talentia-lehti,
artikkeli https://www.talentia-lehti.fi/keinoja-kohdata-aggressiivinen-asiakas/ Luettu
21.11.2018
Lyhty, M. (2018) Miten kohdata
aggressiivinen ihminen?, Super-verkkolehti, artikkeli https://www.superlehti.fi/tyoelama/ammatissa/miten-kohdata-aggressiivinen-ihminen/ Luettu
21.11.2018
Työturvallisuuskeskus, Väkivalta- ja
uhkatilanteet, www-dokumentti. https://ttk.fi/tyoturvallisuus_ja_tyosuojelu/tyoturvallisuuden_perusteet/tyoyhteiso/vakivalta_ja_uhkatilanteet Ei
päivitystietoa, luettu 21.11.2018
Kiitos tästä mielenkiintoisesta kirjoituksesta liittyen työturvallisuuteen mielenterveys- ja päihdetyössä. Kuten mainitset, vuorovaikutusta voi hankaloittaa asiakkaan mielenterveys- ja päihdeongelmat. Mielenkiinnosta haluaisin tietää miten alalla perehdytetään työturvallisuuteen? Ymmärtääkseni monella alalla on työturvallisuuskoulutusta, mutta miten teidän alalla?
VastaaPoistaKiinnostava kirjoitus. Turvallisuus yleisesti ottaen, kuin työpaikallakin on tärkeää. Meillä on tulossa tieynlainen turvallisuuskoulutus uhkatilanteita varten. Itse työskentelen asiakaspalvelualalla, ja muutama tilanne on tullut vastaan, että on todella saanut pelätä. Tuo tosiaan onkin se avain, ettei työntekijä provosoidu.
VastaaPoistahttps://www.turvavalmennus.fi/